في روضة العلم الموهوب

مجلس فـي أهل البيت وبعض الأئمة

س: ماهي قصة ستنا أم الغلام في قصة مولانا الامام الحسين، وماهو دورها؟

مولانا الشيخ: بالنسبة لسيدنا الحسين رضي الله عنه، العجيب ليه قتل وهو صاحب وقت؟!

أم الغلام كانت قبطـية، وكانت تشحـت من بلد إلى بلد، وعارفه الحرب في كربلاء، وعنـدها ولد عميـان بتشحت به، وبعدين بعـد ماشحتـت مثلا من حتة كده، فاتت وجدت رأس سيدنا الحسين في الطشت طالع منه نور كثير والعساكر وجدتهم كلهم نائمين، شدت السيف من واحد منهم وقطعت رأس ابنها ووضعتها في الطشت، وأخذت رأس مولانا الحسين وجرت، طوى الله لها الأرض، جاءت مصر، كانت هي شايلة الرأس الشـريف والملائكة حاملة الجسد الشريف، والرأس مخيط بدوبارة مع الجسد في محله هنا، وعلشانه كل أهل البيت حضروا هنا والسيدة زينب هنا،والأصمعى قصته إيه؟ لقى في زمن الحـج واحد من الجنـود المحاربين لسيدنا الحسين بيطوف بالكعبة ويتعلــق بأستارهـا ويقول اللهم اغفر وأظنك لاتغفر لى، قطعوا الرأس الشريفة، ونمنا كلنا وشفنا رؤية واحدة، صلوا الملائكة صلاة الجنازة على الرأس، ولما انصرفوا سألت واحد قال لى دول كل الأنبياء والرسل، وقالوا موطن المقتل كان بعيد، لما نمنا وصحينا لم نجد الجسد والرأس وليـس بهمـا نـور، والقصـة في كتاب انتصارأولياء الرحمن، وسيدنا الحسين كان صاحب وقت المفروض لايقتل، لماذا قتل؟ علشان الفداء لجدَّيه، وكانوا كلهم عارفـين موعد وموطن استشهاده،ده كان سيدنا الحسين صغير بيلعب أمام النبي صلى الله عليه وسلم وسيدنا ميكائيل قاعد بجانبه قال: يارسول الله انت تحب ولدك ده كثير؟ قال له: نعم، قال له: سيقتل، ونأتى لك بعـلامة من زمن قتله، فأتاه بتراب وقال له التراب ده في الفتنة، لما يصفر لونه يبقى أصفر ثم يبقى أغمق حتى يبقى لون الكبدة فيكون موعد قتله، وسيدنا رسول الله عليه الصلاة والسلام أعطى هذا التراب لستنا فاطمة الزهراء، للسيدة زينب ثم سيدنا على، وسيدنا على لما فتح دمشق ومعه الصحابة كان يقول هذا موطن قتلهم، هذا موضع سباياهم، لأن ربنا يحب أن يجمع كل الفضائل لأحبابه ولذلك فالصحابة كلهم قتلوا.

س: مافضل زيارة مقام مولانا الامام الحسين؟

مولانا الشيخ: كنت اشتغل في سنار بالتجارة، الشيخ قال لى تنزل مصر تمشى تصلى 41 يوم في مولانا الحسين، يا وقتين، يا ثلاثة، عندى صاحب اسمه أحمد، مدرس، سافرنا لمصر، سكنا عند السلطان أبوالعلا، ماكنتش ألحق الصبح، استمريت، كملت 41 يوم.

ابن الشيخ النابلسى اسمه الشيخ عبدالله، كنا نقعد في سيدنا الحسين نتونس، قلت له: ياشيخ عبدالله عايز أزورك في بيتك، قال لى: لاتزور غير سيدنا الحسين والا يمنعوك زيارته، في بالى الشيخ، وأنا عايز أروح الاسكندرية أزور الشيخ، جت بنت جميلة جدا من هنا من اليمين، وبعدين في الشمال، من قدام، مسكتنى من دقنى وقالت أنا جايه من دسوق، كان ده قدام المسجد أمام الباب الأخضر، قالت أنا أختك في الطريقة، الرجل بيقول لك اقعد هنا ماتروحش هناك، لى أهل كثير في اسكندرية سافرت لهم، نزلت في دسوق أزور الشيخ، سبع أيام الشيخ ساب البلد، بعدين جه وقال سامحناك لكن ماتزور سيدنا الحسين سنتين، ماصدقتش، قعدت شهرين بعدما سافرت السودان، بعدين جيت مع واحد فحلف طلاق ثلاثة نرجع السودان تانى.

س: ماهي مواعيد الزيارة المفضلة لسيدنا الحسين، وهل الواحد يبدأ بالأوراد أو بالهدايا؟

مولانا الشيخ: الزيارة شدَّتها بعد المغرب، وبعد صلاة الصبح، مرة جيت أنا وواحد زيارة مولانا الحسين واحنا راكبين القطر عند أسيوط بمدة جينا سيدى جلال الدين السيوطى، الرجل ده كان متنور وأنا متنور، وكان قادرى ومتنور، سيدى جلال الدين السيوطى قال: اسمع اقرأ السيفى 13 مرة قبل ماتدخل سيدنا الحسين، قال للآخر كده، ثم صحينا، قلت له نرجع السودان تانى، قال لا، شفت حاجة؟ قلت: أيوه، سيدى جلال الدين السيوطى قال كده كده، جينا مصر سكنا في الزاوية القديمة، في شارع البرديس، قبل الدار دى، الساعة 12 بالليل أقوم من النوم أكح، أرقد أكح، أقعد مافيش، وهو نايم صاحى كده شفنا الرؤيا كأننا داخلين الباب الأخضر، لقينا سيدى عبدالقادرالجيلانى واقف على الباب، قال لى: ادخل، وقال للثانى: ارجع، دخلت، ناقص حزب سيف واحد، عملت 12، فكان وقتها قال لى سيدنا الحسين كمل السيفى، مش عاوز منك هدايا.

س: فـي خبر، سيدى على زين العابدين عليه شاهدين بعمامتين، فمن صاحب الشـاهد

 الثانى، لأنه يقال إن ابنه سيدنا زيد؟

مولانا الشيخ: أهل البيت أولاد سيدنا على مدفونين مع السيدة فاطمة الزهراء في المدينة وسيدى على زين العابدين معاهم، واللى هنا سيان، وزيد الأبلج آخر آل البيت هو أسمر ومدفون هنا.

سئل سيدنا على زين العابدين عن موطن الشفاعة وموضوع الشفاعة وكيف تكون الشفاعة؟ قال:

ياربَّ جوهرِ علمٍ لو أبـوحُ به      لقيلَ لى أنتَ ممن يعبدُ الوثنا

ولاستحلَّ رجالٌ مؤمنون دمى       يرون أقبحَ مايأتونه حسـنـا

أصحاب الكهف كان معاهم كلب زى أى كلب ولكنه بقى ولي علشان كان معاهم،كبش سيدنا إسماعيل خروف وبقى ولى، ناقة سيدنا صالح، إحنا كمان نحب أهل البيت، نروح النار، مش ممكن حب أهل البيت فيه كلام كتير جدا،الجلال المحلى قالوا له: إمدح آل البيت، أبى، إمدح آل البيت، أبى، لما زنقوا عليه قال: أنا لاأستطيع أن أمدح قوما كان جبريل خادما لأبيهم.

الجلال السيوطى قال:

يا آل طهَ أنتم النور الذى      ظنَّ موسى أنه نارُ قبَـسْ

سئـل الأمام الشافعى رضي الله عنه قالوا له إنت بتحب أهل البيت كتير، إنت من الروافــض؟ قال:

إن كان رفضٌ حبَّ آلِ محمدٍ        فليشهدِ الثقلانِ أنى رافضى

الإمام أحمد بن حنبل كان بيحب سيدنا زيد الأبلج، وكان سيدى زيد الأبلج أسود ـ زى السوادنيين كده ـ قالوا له: إنت بتحب العبد الأسود ده علشان إيه؟ قال:

أحبُّ لحبِّه السودانَ حتى      أحبُّ لحبِّه سود الكلاب

علشان هو أسود، أحب لحبه السودانيين كلهم، حتى الكلب الأسود اللى كان لو مشى من أمام المصلى من الحنابلة يعتبر صلاته باطلة، بيحبه لحب سيدنا زيد الأبلج.

حصل إن سيدنا الإمام أبوحنيفة، طبعا هو عجمى (فارسى) لما كان، لما ييجى في مسجد الرسول في بلاطة مبنية كده حوالين الروضة هو بيحط خده في البلاطة دى ويبكى إلى ان الدم يفيض في البلاطة، يرفع ايديه ويقول: يارب هذا حبيبك وأنا عبدك، والشيطان عدوك، اللهم ان أنت عتقتنى، فرح حبيبك وغضب عدوك ونجا عبدك، وإن لم تعتقنى، فرح عدوك وغضب حبيبك، وهلك عبدك، اللهم بحق محمد وآل محمد إلا ماغفرت لى (واضح)؟.

 (واضح)؟ فهل احنا مانحب أهل البيت؟ واحد مايحبش أهل البيت تبقى مصيبة والله.

يبقى ربنا بيحبهم، والنبي ذاته بيحبهم، واحنا مانحبهم؟ دى تبقى مصيبة، واحد مايحـب النبي وأهل البيت دى تبقى مصيبة،وفى دجلة فيه كتابين عاملهم محمد احمد المهدى بن حسن العسكرى، كان قاعد في دجلــة، بينها وبينه 10 أمتار، قعد 14 سنة هناك، كتب مصحف وكتاب حديث حطهم في صندوق، تلميذه اسمه عبدالله، قال له شيل الكتابين دول غرقهم في دجلة، قال شفتهم غرقوا، يقول لا، 3 أيام، في آخر يوم قال له المهدى وسيدنا عيسى في آخر الزمان هييجوا يدوروا على كتاب مصحف وكتاب حديث مش هيلقوا، ياخدوا دول يحكموا بهم، أجَّرمركب ودخل به لفوق لقى رجل قال له ياأخى أخرتنا 3 أيام، هات الكتب من الصندوق وقال: وسلم على الشيخ.

س: من هم أهل التصاريف السبعه، وهل تصاريفهم زى تصاريف باقى الأولياء؟

مولانا الشيخ: سيدنا الحسن وسيدنا الحسين وستنا السيده زينب والاقطاب الاربعه، لكن هم تصاريفهم مخصصه مش زى باقى الاولياء، فيه تصاريف في مرتبة القدره دى موطن الاسماء بتاع صاحب الوقت يتصرف بكل الأسماء، أعلى منه المشيئه بتاع الفرد، أعلى منه الإراده بتاع الفرد الجامع، أعلى منه الأمر بتاع الفرد الجامع الكبير، صاحب الوقت يتصرف بكل الأسماء أعلى منه كده، وفيه من الاولياء يتصرف باسم واحد او اكثر، لكن الكل ما يكون مُعِين، تصاريف كل الاسماء لنفر واحد (الغوث).

مجلس فـي الصحابة واختصاصاتهم

س: بالنسبة للصحابة هل أخذوها بالاصطفاء أو بالمشاهدة؟

مولانا الشيخ: أولا الصحابة كلهم مصطفين، النبي لما اصطفى، اصطفى الصحابة الأول، وبعدين الصحابة ذاتهم أصناف، لما نقول {وإذا سألك عبادى عنى فإنى قريب} الصحابة كلهم مصطفين، ودول خلاصة الخلاصة، فالصحابة أصناف أصناف.

س: مامعنى {ولقد يسرنا القرآن للذكر}؟

مولانا الشيخ: الصحابة كانوا كثيرين، كتاب الوحى كانوا 77 نفر، بسبب كانت رجليهم بتخدر، ولما نزلت هذه الآية كان الواحد يكتب 70 آية وأكثر ولايتعب.

سئل النبي صلى الله عليه وسلم فـي حديث سيدنا جابر المشهور في الكتاب، فعادة الصحابة كان عندهم بعض إختصاصيات، بعضهم يسألوا دايما عن أسباب الفتن زى سيدنا أبا ذر دايما يسأل عن اللى ينجى الأمة، أبا ذر، حديث (رغم أنف أبا ذر) سيدنا أبا ذر يسأل دايما عن سعة الفضل، اللى راح ينجى الأمة من العذاب، وعمار وغيره كان عندهم إختصاصيات، سيدنا جابر كان يسأل عن أحاديث القدرة وأحاديث البدأ دايما.

كان فيه كثير من الصحابة رضوان الله عليهم يختصوا ببعض أشياء، مثــلا سيدنا زيد، سيدنا معاذ للأحكام، حذيفة لصفات المنافقين، سيدنا أبوذر بفضل العلماء، كان فيه اختصاصات عند بعض الصحابة.

س: لم يرد أنه صلى الله عليه وسلم ولا الصحابة عملوا حضرة وانها أتت متأخرة، وطالما أن لها أهمية كبرى، فلماذا لم تقام في أيام النبي صلى الله عليه وسلم؟

مولانا الشيخ: النبي صلى الله عليه وسلم جاب الدين، يلزم في الزمن ده إيه؟ الجهاد، مايلزمش حضرة {واعدوا لهم ماستطعتم من قوة ومن رباط الخيل ترهبون به عدو الله وعدوكم} كان في الزمن ده إيه؟ الجهاد، والصحابة كلهم لغاية آخر صحابى كانوا بيجاهدوا، لوكان الجهاد في زمن النبي صلى الله عليه وسلم، سيدنا أبوبكر جاهد ليه؟ ورجع جيش الردة ليه؟ وسيدنا عمر فتح الأمصار كلها ليه؟ برضه جهاد مستمر، اذا كان سيدنا عمر، هو كفاية، سيدنا عثمان وسيدنا على كلهم جاهدوا ليه؟ كل زمن الصحابة كان يلزمه الجهاد، ومن التابعين يلزم إيه؟ جمع الدين، مش مثلا أنا راجل أكبر منك، وشايب وانت ابنى وتلميذى وكل حاجة، مامن حقى أغالطك في الطب علشان انت دكتور، علشان ده اختصاصك، الصحابة كلهم في الجهاد، الواحد يملك مليم يوديه في الجهاد، يملك 10 قروش يوديها الجهاد، ولده يكبر يكون معاه في الجهاد مرته قوية تكون معاه في الجهاد، كان الزمن المطلوب، بتاع الزمن كان الجهاد وده من عظمة معرفة النبي صلى الله عليه وسلم دين ربنا.

زمن التابعين الجهاد مافى، جم الرؤساء لموا الدين، الامام أبوحنيفة والامام مالك مالموش الدين من صراف، لموا الاحاديث اللى يلزم المسلمين، ده الماء الطهور، ده الطاهر، الوضوء، الصلاة، الزكاة، لموا الاحاديث اللى بيلزم المسلمين علشان فك رقبتهم.

مجلس فـي الخلفـاء الأربعة

س: ما معنى الآية {سيماهم في وجوههم}؟

مولانا الشيخ: دول الصحابه والخلفاء الأربعه، الآية تقول {محمد رسول الله والذين معه ..} هل أنت منهم !!

س: سيدنا أبى بكر كان خليفة الرسول، هل تكون خلافته كلية؟

مولانا الشيخ: كلها، سيدنا أبى بكر وسيدنا عمر وسيدنا عثمان وسيدنا على بيمثلوا النبي في المرتبة دى، أربعة ملائكة فوق العرش اصطفاهم ربنا، يأخذوا الفيوضات من النبي يبلغوا الملائكة، العرش يدى مرتبة الرسل سيدنا نوح وسيدنا ابراهيم وسيدنا موسى وسيدنا عيسى، يأخذوا الفيوضات من النبي يبلغوها للأنبياء والرسل، دول يعرفوا النبي في ده بس لا لفوق ولا لتحت والأربعة الخلفاء وكذلك الأئمة والأقطاب الأربعة، الاحاطة بالنبى ماممكن ومامعروفة، سيدى ابراهيم (واكشف لى عن كل سر مكتوم) وسيدى عبدالسلام بن بشيش (صلاة تعرفنا بها إياه) بعدين سيدنا نوح توسل به، أول الكبار بعد آدم، لما يتوسل به، السماء بقى ينزل المياه زى القرب والأرض كلها ينابيع، فلما توسل بالنبى صلى الله عليه وسلم جاب له 4 مسامير، كل مسمار مكتوب عليه حرف العين، مكتوب باسم الصحابى، حرف عين تحت منه أبوبكر، حرف عين تحت منه عمر، حرف عين تحت منه عثمان، حرف عين تحت منه على، ربنا جل وعلا يقول {تجرى بأعيننا} بعين عيون الفيوضات الأقدسيات، مين؟ الخلفاء الأربعة، وفى مقدم السفينة على الصارى كتب (أملحلمهد) كده وهكذا كل نبي وكل رسول، بعدين لما جه النبي صلى الله عليه وسلم جه بأصل الديانات كل ماكان في أى كتاب، مثلا لما نقول في زابور سيدنا داود {ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر أن الأرض يرثها عبادى الصالحون، إن في هذا لبلاغا لقوم عابدين وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين} مش معناه ده جه من الزبور، ده من هنا مش من الزبور وأصله موجود هنا، لما نقول {محمد رسول الله والذين معه} سيدنا أبو بكر واللى يرثوه كلهم {أشداء على الكفار} سيدنا عمر وكل من يكون شديدا على الكفار {رحماء بينهم} سيدنا عثمان وكل من ورث منه الحياء {تراهم ركعا سجدا} الزاهد الأول سيدنا على واللى يرثوا الحالة دى بعد منه {ذلك مثلهم في التوراة} مكتوبة في التوراة كده وأما مثلهم في الإنجيل، مثل الدين زى الزرع {كزرع أخرج شطأه} زى سيدنا أبوبكر {فآزره} بإسلام سيدنا عمر {فاستغلظ} بجهاد سيدنا عثمان {فاستوى على سوقه} بسيف سيدنا علىّ.

س: ويقول الكتاب:

 ـ الفقهاء ورثة أقواله صلى الله عليه وسلم.

 ـ والعباد ورثة أحواله الظاهرة صلى الله عليه وسـلم.

 ـ والمريدون ورثة أفعاله القلبية الباطنية صلى الله عليه وسلم.

 ـ والعارفون ورثة أخلاقه الروحانية وأوصافه الرحمانية.

 ـ والكمَّل ورثة شئونه الإلهية وأسراره الصمدانية. نريد شرح ذلك؟

مولانا الشيخ: بالنسبة للوراثة فيه وراثة بعضية ووراثة كلية:

الوراثة البعضية يعنى إيه؟ لما النبي صلى الله عليه وسلم يقول:(أنا مدينة الصدق وأبو بكر بابها) (أنا مدينة الحق وعمر بابهـا)(أنا مدينة الحياء وعثمان بابها) كل دى وراثة بعضية، كل صنف لوحده ولما يقول (أنا مدينة العلم وعلى بابها) وراثة كلية.

س: كيف دى بعضية وكيف دى كلية؟

مولانا الشيخ: سيدنا أبوبكر مختص بالصدق والتصديق، ده اختصاصه، مرتبة معينة، سيدنا عمر مختص بالحق واتباع الحق وكذا، صنف تانى ومنعزل عن صنف سيدنا أبوبكر، سيدنا عثمان مختص بالحياء.أما العلم شمول لكل الأصناف دى (أنا مدينة العلم وعلى بابها) شامل للصدق والحق والحياء، فاللى عنده العلم لازم يكون عنده الحق وعنده الحياء وكذا، حتى إن سيدنا عمر استفتى سيدنا على، وكذلك استفتاه سيدنا أبوبكر أيضا، وكان سيدنا عمر بعد كل صلاة يتعوذ (اللهم إنى أعوذ بك من معضلة ليس لها أبا الحسن) وبعث لسيدنا على قال له إنت بطّل جهاد وتعالى أقعد معى، وأكثر من 300 مرة بعد مايتحكم الحكم سيدنا على يعدّل الحكم اللى حكم به سيدنا عمر.فالعلم في الصفات الإلهية جامع لكل المعانى ولكل الوجود ولكل التصاريف ولكل الماهيات، والعلم ضد الجهل على الإطلاق.

حصل إن إمرأة على زمن سيدنا عمر زنت واعترفت بالزنا أمامه، فسيدنا عمر قال ارجموها، قالت له أنا عايزه أشوف أبا الحسن، فجاء سيدنا على، فسيدنا عمر قال له المرأة دى زنت واعترفت وحامل وأنا حكمت برجمها، سيدنا على قال له إذا كان الله قد جعل لك سلطان عليها فهل جعل لك سلطانا على مافى بطنها، فسيدنا عمر بكى، قال لها طيب روحى اوضعى راحت وضعت وجاءت، قالوا لسيدنا على، قال لها روحى رضعى، تمت حولين في الرضاعة وجاءت بعد كده قال ارجموها.

وحصل كذلك أن إمرأة ولدت قبل الميعاد، وضعته في 6 شهور فسيدنا عمر حكم إن الولد ده مش بتاع الراجل، زوج المرأة، فالمرأة قالت لهم جيبوا أبوالحسن، جاء سيدنا على، قالوا له المرأة دى وضعت الولد ده بعد زواجها بـ 6 شهور، هل يكون بتاع الراجل ده والا بتــاع غيره؟ قال لهم بتاع الراجل ده، قالوا له ليه؟ قال ربنا جل وعلا يقول {حولين كاملين لمــن أراد أن يتم الرضاعة} وقال {حمله وفصاله ثلاثون شهرا} نطرح دى من دى يطلع 6 شهور، فالولد بتاع الراجل ده. حتى في الرؤيا، واحد قال لسيدنا على أنا شفت نفسى بأشيل زيت الزيتون أقلبه في شجرة الزيتون، قال له أحقــيق مارأيت؟ قال: نعم، قال له: أنت متزوج أمك من الرضاعة، فالراجل سأل أمه، فكانت هي ماأسلمت، وفى الجهاد قسموا السبايا، أمه من الرضاعة وقعت عليه وهو إستأسرها. فعلم سيدنا على مامعقول أصلا.


مولانا الشيخ محمد عثمان في أحد دروسه عندما زاره مجموعة من الألمان (1981)

وحصل إن سيدنا عمر في قصة أويس القرنى، أصالة أويس القرنى وارد فيه أحاديث (يأتيكم رجل من قرن أشعث أغبر ذو طمرين لو أقسم على الله لأبــرّه) فلما كان سيدنا أبوبكر خليفة، كان اللى بيتلقى ضيوف البيت الحرام (الحجاج) سيدنا عمر، ولما كان سيدنا عمر، يكون سيدنا عثمان، وبعدين سيدنا عمر وسيدنا على جاؤوا وكان سيدنا أبوبكر خليفة واللى يفتش على الضيوف سيدنا عمر ويتلقى ضيوف البيت الحرام، القادمين من أى ناحية، جاء وفد ووصل وسيدنا عمرسلم عليهم وقال لهم: إنتم من فين؟ قالوا له: من اليمن، قال لهم هل فيكم رجل من قرن، قالوا له: أيوه، قال هو فين؟ قالوا له ده راجل مجنون، في الليل مابينام وفى النهار مابيأكل وطوالى بيبكى، قال جيبوه قالوا له حيثما ننزل هو بيرعى الجمال بتاعتنا، مشيوا جابوه، قال له إنت من فين؟ قال له: من اليمن، من اليمن من أين؟ من قرن، قال له: إنت أويس؟ قال له أيوه.سيدنا عمر كان لابس جلابيتين، قال ياأخى جلابيتك دى قديمة، أنا أدّيك واحدة من جلاليبى دول، قال له إنت مش ابن الخطاب؟ قال له: أيوه، قال له: لابس جلابيتين ليه؟ ليه مالبست واحدة وإدّيت واحدة لفقراء المسلمين؟ قال له أنا بأخذ قرشين، آكل بقرش وأنفق في سبيل الله قرش.سيدنا عمر مشى وجاب الخلفاء الأربعة، طبعا سيدنا أبوبكر هو الرئيس، فسيدنا أبوبكر بيكلمه والثلاثة واقفين ساكتين، النبي صلى الله عليه وسلم قال كذا ـ ســيدنا أبوبكر بيسرد الأحاديث الواردة في أويس ـ وضمن الكلام سيدنا أبوبكر قال له النبي قال لك تدعى له وتدعى لنا، وحتتشفع في كام من أمتى؟ النبي صلى الله عليه وسلم قال لأويس يدعى له ويدعى للنبى صلى الله عليه وسلم، وبعدين سيدنا أويس كان قاعد، وابتدأ آذان الظهر، لما خلص آذن الظهر قال: اللهم رب هذه الدعوة التامة والصلاة القائمة ــ الدعاء المأثور المعروف ـ آت محمدا الوسيلة والفضيلة والدرجة الرفيعة وابعثه المقام المحمود (4مراتب) الأربع مراتب دول المعبر عنه بالمقعد الصدق {فى مقعد صدق عند مليك مقتدر}:

الوسيلة: موطن الأولياء كلهـم.الفضيلة: لرؤساء الأولياء والصحابة.الدرجة الرفيعة: للأنبياء والرسـل.المقام المحمود: للنبى صلى الله عليه وسلم.

لما تبارك وتعالى يقول {اتقوا الله وابتغوا إليه الوسيلة} يعنى تسافر لغاية ماتيجى الوسـيلة هنا، مش {إبتغوا له} لكن {إليه} يعنى تسافروا ذاكرين لغاية الوسيلة، لما أقـول لك الجواب ده إلى الخرطوم، فمعناه الجواب ماشى إلى الخرطوم، تسافر لغايــة ماتيجى الوسيلة، تسافروا كيف؟ {اتقوا الله وكونوا مع الصادقين} الصادقين بيودّوكم.نرجع لقصتنا، قالوا له، وقال لك تدعى لنا، قال، الله يسدد خطاكم، الله يوفقكم، دعا، لما سألوه كم تتشفع في أمتى؟ بقى يشيل التراب يحطه على رأسه، يشيل التراب يكبه على رأسه، سيدنا على مسك سيدنا عمر وجره بعيد، فسيدنا عمر علشان سيدنا على مسكه إتغاظ بكى، قال لسيدنا على: ياأبا الحسن هل خصكم رسول الله صلى الله عليه وسلـم معاشر أهل البيت بشئ دون غيركم. قال له: والذى نفسى بيده ياأمير المؤمنين، ماخصنا رسول الله صلى الله عليه وسلم معاشر أهل البيت بشئ دون غيرنا إلا بفهم أدق في كتاب الله وسنة رسول الله.

س: ويقولوا فيه حاجات ماحدش يعرفهم إلا الله {إن الله عنده علم السـاعة وينزل الغيث ويعلم مافى الأرحام وماتدرى نفس ماذا تكسب غدا وماتدرى نفــس بأى أرض تموت}؟

مولانا الشيخ: {وعنده مفاتح الغيب لايعلمها إلا هو} الآية، يعنى الغيب له مفاتيح بتفتحه، مفاتيح الغيب دى عند (الهو)، يعنى (هو) بيعلم الغيب، (الهو) خباها فين؟ في النبي صلى الله عليه وسلم يعنى يعرف إنه خباها في النبي صلى الله عليه وسلم، تقول الله ! مش الله بيعلم الغيب؟ لو قدرنا إنى طالع في الشارع أفتش على عيش، قالوا لى إن مافيش عيش في الخرطوم إلا عند فلان، يبقى لو رحت عند فلان مش حاخد من العيش؟ أيوه، فالغيب كله عند الله، يعنى لايعلم الغيب إلا الله، واحد راح عند الله، والله علمه الغيب يبقى ده المعنى.

كمان التأويل {لايعلم تأويله إلا الله والراسخون في العلم يقولون آمنا به} يكون المعنى مين اللى قال للراسخين في العلم علشان يقولوا آمنا به كل من عند ربنا؟ مش ربنا؟ والصحابة جه عنهم إنهم يعرفوا الغيب، في قصة سيدنا أبوبكر لما قال (ذو بطن أراها جارية) وسيدنا عمر لما قال (إنما هي فراسة مؤمن) وسيدنا عثمان قال (إنما هي بصيرة وفراسة مؤمن صادقة) فقال النبي صلى الله عليه وسلم (اتقوا فراسة المؤمن فإنه ينظر بنور الله) سيدنا على ده خليه.

العلم عنده، والآية {وماهو على الغيب بضنين} والشئ الضنين يعنى الناقص، يعنى مش ناقص علم الغيب، ولايغيب عليه الغيب، الغيب عند الله، علم الغيب عند الله، واللى عاوز الغيب يروح عند الله يتعلم منه الغيب، غيب كل شئ، الشيخ قال:أخذت العلم عن قلبى، قلبه تكلم بالأسماء أو بالأفعال أو بالصفات أو بالذات، أى بأى حاجة من دول، أخذ العلم عن قلبه وسنده عن ربه.وأشياخى إشاراتى، الأشياخ دول جاؤوا من داخل حجب الذات، وربنا قال {إنا أنزلنا إليك الكتاب بالحق منه آيات بينات هن أم الكتاب وأخر متشابهات، فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ماتشابه منه إبتغاء الفتنة وابتغاء تأويله ومايعلم تأويله إلا الله} ربنا سبحانه وتعالى قفل الباب وخلاص {والراسخون في العلم} هو اللى قال لهم.

حصل مرة إن واحد من الوهابية بيعترض على تعدد الطرق وبيقول ما دام الشرع واحد والكتاب واحد والدين واحد، فلماذا لا تجتمع كل الطرق في طريقة واحده؟ فأنا قلت له أصلا الاختلاف ده هوالرحمة وقلت له هل تسمع عن الحديث (أصحابى كالنجوم بأيهم اقتديتم اهتديتم) قال: أيوه، قلت له: هل تعرف السبب في الحديث ده؟ قال: لا، قلت: سببه إن واحد طلق مراته إلى حين، راح لسيدنا أبوبكر فقال له: المرأة دى حرمانة عليك في الدنياوالآخرة، راح لسيدنا عمر قال له: المرأة دى حرمانة عليك 6سنين، راح لسيدنا عثمان قال له: المرأة دى حرمانة عليك سنة، راح لسيدنا على قال له: المرأة دى حلال عليك من أول إمبارح، وبعدين جاء للنبى صلى الله عليه وسلم قال له: يا رسـول الله أنت بين ظهـرانينا ودينك يمزق؟ وقال له الحكاية، فبعث للصحابة الأربعة قال لهم تعالوا، فسيدنا أبوبكر قص له القصة، فقال له: نصك إيه؟ قـال له: استدليت بقوله تعالى {هل أتى على الإنسان حين من الدهـر لم يكن شيئا مذكورا} والحين في الآية دى يقصد الأول والآخر، سأل سيدنا عمر قال: نصى {ليسجننه حتى حين} فكان سجن سيـدنا يوسف 6سنــين قال له طيب، سأل سيدنا عثمان: إنت قلت سنة قال له: استدليت بقوله تعالى {تؤتى أكلها كل حين} فالحين هنا بمعنى سنة، سأل سيـدنا على قال له أنت قلت 24 ساعة؟ قال له: استدليت بقوله تعالى {فسبحـان الله حين تمسون وحين تصبحون} فالنبى صلى الله عليه وسلم قال (أصحابى كالنجوم بأيهم اقتديتم اهتديتم) فكلهم صح، كل واحد مستند على نص، مش كلام راس، كل واحد عنده حاجة، فلذلك اختلاف الأئمة من الرحمة ذاتها، في أى حاجة إختلافهم رحمة.

لجنة التراث